Skip to main content

Het verhaal achter: “Have a break, have a KitKat®"

Hoe komt KITKAT aan zijn slogan: Have a break, have a KitKat®

Iedereen kent de iconische slogan van KITKAT. Achter deze leus zit een lange historie. Al is de slogan Have a break, have a KitKat®, pas in 1958 geïntroduceerd, de geschiedenis laat ons zien dat KITKAT al langer samenging met breaks. Tot op de dag vandaag is de slogan KITKAT op het lijf geschreven.

Waar komt KITKAT chocolade vandaan?
in de 17e eeuw werd de naam KITKAT voor het eerst gelinkt aan een literatuurclub die vaak samen kwam in een winkel. Hun naam hadden ze afgeleid van de naam van de eigenaar van de winkel, Christopher Catling. Zo ontstond de KITKAT Club. Maar pas in 1911 krijgt KITKAT een connectie met chocolade. Rowntree, een grote producent van voedingsmiddelen, laat de namen ‘KITKAT en ‘KIT CAT’ registreren. Het is onbekend hoe Rowntree op deze naam kwam en de eerstvolgende jaren werd de naam niet eens gebruikt.

De eerste KITKAT chocoladerepen
In 1920 bracht Rowntree een hele reeks aan chocolade gift boxes uit onder de naam KIT CAT. Het bedrijf besloot zich na een aantal jaren te focussen op slechts twee merken en hierdoor verdween de KITKAT gift box. In 1935 werd de eerste KITKAT gelanceerd zoals wij hem kennen. Alleen heette de viervingerige wafel omhuld met chocolade toen nog ‘Rowntree’s Chocolate Crisps’. Het idee van het product kwam uit de ideeënbus van het bedrijf. Een werknemer van Rowntree vond namelijk dat zij chocoladerepen moesten maken die men makkelijk mee kon nemen naar het werk, voor in de pauze oftewel de break.

Hoe KITKAT aan zijn ‘break’ kwam
De ‘Rowntree's Chocolate Crisps’ was enorm populair, maar men vond de naam te lang. De marketingafdeling van Rowntree’s introduceerde de chocoladereep opnieuw in 1937 onder de naam KITKAT Chocolate Crisp. Met deze lancering werden de eerste reclame uitingen gelanceerd die KITKAT zijn break gaven. In Engeland werden posters verspreid met de slogan ‘Give yourself a break’. 

KITKAT in oorlogstijd

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het recept van KITKAT veranderd, omdat het niet meer mogelijk was om verse melk te krijgen. De aangepaste KITKAT kwam in een blauwe verpakking. Op de verpakking stond: “Geen Chocolate Crisps tot de oorlog is afgelopen”. Het duurde tot 1949 voordat de echte KITKAT weer verkrijgbaar werd.

Hoe KITKAT de wereld veroverde
Na de oorlog kwam KITKAT terug in zijn rode verpakking en kon het bedrijf zich gaan richten op uitbreiding naar andere landen. In de jaren ’50 werd KITKAT geïntroduceerd in landen als Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Met de komst van de televisie kreeg Rowntree’s nieuwe mogelijkheden om reclame te maken. In 1958 werden er vier televisiespotjes opgenomen voor KITKAT. Het reclamebureau JWT kwam met de leus: “Have a break, have a KitKat®”. De verkoopcijfers bleven stijgen tijdens de jaren 60 en 70 dankzij een groeiende economie en de introductie van een nieuwe KITKAT varianten. In deze periode veroverde KITKAT ook de Europese, Amerikaanse en Japanse markt. Als één van de grootste chocolademerken is KITKAT tegenwoordig niet meer weg te denken. KITKAT werkt nog steeds samen met het reclamebureau JWT dat de slogan ‘Have a break, have a KitKat ®’ bedacht. Een boodschap die alleen maar belangrijker wordt in onze huidige hectische wereld.