Op een verantwoorde manier genieten van chocolade kán. Nestlé draagt hieraan bij door verschillende portiegroottes en verbeterde receptuur.

Lees meer

 

  • Wat betekent een gebalanceerd eetpatroon?

    Een gebalanceerd eetpatroon betekent allereerst dat je energie-inname (het aantal calorieën dat je binnenkrijgt) en je energieverbruik (verbranding van calorieën door onder andere beweging) in evenwicht zijn.

    Een gevarieerd eetpatroon wordt sterk aanbevolen. Alleen dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen, zodat je lichaam optimaal functioneert. Denk hierbij aan voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. 

    Chocolade is een heerlijk tussendoortje. We weten hoe moeilijk het kan zijn je niet te laten verleiden te veel van deze zoet lekkernij te nemen. Daarom geven je graag richtlijnen met betrekking tot de hoeveelheid. De juiste portiegrootte is belangrijk voor een gebalanceerd eetpatroon. Maar wat is de juiste portiegrootte?

  • De juiste portiegrootte van chocolade

    Iedereen is uiteraard vrij om te bepalen hoeveel hij of zij van chocolade eet. Maar helaas zien wij vaak dat men niet goed weet wat een “normale” hoeveelheid is. Is dat 1 stukje chocolade of neem je er 3? En hoe verschilt dit per chocoladeproduct?

    https://nestle-chocolade.nl/assets/media/picto-4f-eur.png

    Wij geven informatie over de aanbevolen portiegrootte op de verpakkingen. Zo willen we je precies vertellen wat de juiste hoeveelheid is zodat het past in een verantwoord voedingspatroon. Maar wat is dan de juiste portie grootte en wie bepaalt dat?

    De portiegroottes stellen wij vast op basis van richtlijnen van de WHO. Deze richtlijnen vind je op steeds meer van onze chocoladeverpakkingen in de vorm van het plaatje hiernaast. Dit portiegrootte-plaatje geeft jou op een simpele manier aan hoeveel calorieën één portie bevat waardoor het duidelijker en makkelijker wordt de juiste balans te vinden. Handig nietwaar?

    Op onze verpakkingen geven we standaard het advies de porties aan te passen aan de leeftijd van kinderen, omdat hun energiebehoefte lager is dan volwassenen. 

    Wij hebben daarom ook mini’s in ons assortiment en steeds meer van onze producten hebben een hersluitbare verpakking. Zo proberen we een steentje bij te dragen aan jouw eigen keuzes in je voedingspatroon

  • Nestlé Nutritional Compass

    Op de achterkant van onze verpakkingen vind je het Nestlé Nutritional Compass®. Dit kompas biedt de consument transparante voedingswaarde informatie en kan daarmee bijdragen aan een verantwoord voedingspartoon en het maken van jouw bewuste keuze.

    Het kompas bestaat uit verschillende onderdelen: Een voedingswaardetabel en extra voedingsinformatie over het product.

    In de voedingswaardetabel vind je de voedingswaarde per 100 gram én per portie van het product. Ook vind je er de referentie-inname. De referentie-inname is gebaseerd op een dagelijkse gemiddelde energiebehoefte van 2000 calorieën per dag. De referentie-inname op de verpakking geeft aan hoeveel procent de portie bijdraagt aan die inname. Zo zie je hoeveel je binnenkrijgt in verhouding tot wat je per dag nodig hebt of wat maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon.

    Op elke verpakking vind je ook de ingrediënten die in het product zit. Wist je dat de ingrediënten altijd in volgorde van staan van meest naar minst gebruikt? Dit geldt voor alle ingrediënten, met uitzondering op de ingrediënten onder de 2%. 

    Heb je ondanks het Nutritional Compass® nog vragen over onze producten? Neem gerust contact op met onze Nestlé Consumentenservice.

  • Nestlé Nutritional Profiling System

    Onze belofte het ‘Verbeteren van levenskwaliteit en het bijdragen aan een gezondere toekomst’ is wat wij nastreven. Daarom beoordelen we de voedingswaarde van onze producten via een methodologie die gebaseerd is op aanbevelingen van autoriteiten als de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Wij noemen dat het Nestlé Nutritional Profiling System. Wat is dit en waarom doen wij dit?

    Het is een analysemethode om de voedingswaarden zoals de hoeveelheid kilocalorieën, vet, suiker en zout te beoordelen en investeren in innovatie om onze producten te verbeteren. Via dit Nestlé Nutritional Profiling System spelen we in op de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van voeding, gezondheid en welzijn.

    Hoe we dat doen? Door onze producten kritisch te bekijken en te beoordelen in verschillende stappen (zie hieronder). Zo bekijken we waar mogelijkheden liggen om de voedingswaarden te verbeteren.

     

  • Verantwoorde reclame en marketing

    Als grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld hopen wij dat we zo veel mogelijk mensen kunnen bereiken om hen de juiste informatie te geven zodat ze bewuste keuzes kunnen maken.

    Een grote rol speelt hierbij het voedingspatroon van kinderen. In de hedendaagse commerciële wereld willen we een positieve bijdrage leveren aan het helpen van ouders hun kinderen gezonder op te voeden door onze marketing op een verantwoorde manier uit te voeren. Daarom maken wij voor kinderen geen reclame van producten die ze met mate horen te consumeren (verwen-categorieën zoals chocolade).

    Dit is in lijn met onze marketing-code om onze producten op een verantwoorde manier onder de aandacht te brengen. Dit betekent dat alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar verboden is en dat wij met chocolade geen reclame richten op kinderen tot 13 jaar.

  • Verbeteren van de Nestlé chocoladereceptuur

    Wij zijn continu bezig met het verbeteren van de receptuur van onze chocoladeproducten om onze proucten niet alleen gezonder maar ook lekkerder te maken. Daarbij richten we ons niet alleen op het verbeteren van de smaak, maar ook op het gebruik van meer natuurlijke ingrediënten. Wist je dat we voor onze Smarties alleen kleuren van natuurlijke oorsprong gebruiken? En dat LION, ROLO en NUTS natuurlijke vanille aroma en vanille-extract bevatten? 

    Het werken aan verbeterde recepturen mag niet ten koste gaan van de smaak. Als je dan toch een stukje chocolade eet, moet het immers wel lekker zijn. Wij laten daarom onze productrange regelmatig testen door consumentenpanels. Zij helpen ons de smaak en de voedingswaarde te verbeteren.

    Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van zogenaamde ‘holle’ suikerkristallen die ervoor zorgen dat er 40% minder suiker in onze producten gaat komen. Deze suikerkristallen zijn op zo’n manier ontwikkeld dat er minder calorieën in zitten maar dat de lekkere smaak niet verloren zal gaan! Vanaf 2019 komen de eerste chocoladeproducten van Nestlé met deze speciale suikers in de winkels.